IK WIL ONTPRIKKELEN

IK WIL ONTPRIKKELEN

Overprikkeling betekent dat je meer prikkels binnenkrijgt dan je hersenen kunnen verwerken. Prikkels komen binnen via je zintuigen. Bijvoorbeeld, geluid, licht, aanraking, geuren maar ook gedachten en emoties en informatie verwerking. Al met al dus heel veel prikkels. Mensen binnen het autistisch spectrum en ADHD-ers hebben er vaak last van. Maar ook voor de niet ADHD-ers onder ons of de mens die niet binnen het autistisch spectrum valt kan baat hebben bij ontprikkelen

Als je overprikkeld bent kan je last krijgen van allerlei klachten, zoals bijvoorbeeld hoofdpijn, concentratie problemen, emotionele uitbarstingen en het gevoel dat je hoofd vol zit met watten.

DUS AAN DE SLAG MET ONTPRIKKELEN

  • BEWEEG! Beweging zorgt voor ontlading, wandelen in het bijzonder. Bij wandelen is een minimale inspanning nodig en levert vrij snel rust in het hoofd en ruimte in het brein.
  • Neem preventief rust, ook als je niet moe bent. Noem het maar de prikkelverwerkingstijd. Gewoonweg een half uur rusten per dag, voor je uit staren. Wat is nou een half uur per dag
  • Leg je telefoon eens weg. Communiceer met je vrienden dat je de telefoon wat vaker niet gebruikt, simpelweg voor de ontprikkeling. Als je hen informeert over je nieuwe acties passen de verwachtingen zich ook aan en wie weet: Goed gedrag volgt.
  • Houd 1 dag in het weekend voor jezelf of in ieder geval zonder afspraken. Bepaal op de dag zelf waar je zin in hebt. Een dag bankhangen is zeer functiponeel voor het brein. 
  • Schud je even helemaal los. Letterlijk de stress of overprikkeling van je afschudden. Schud een voor een je armen en je benen. Spring een paar keer op en neer en beweeg je hele lijf. Het werkt!
  • Doe regelmatig iets voor jezelf waar je je op verheugd: wandelen, een massage, een afspraak bij de kapper/pedicure/schoonheidspecialist. Een afspraak met een vriend(in). Een keer extra sporten.
  • Ademhaling. Bij overprikkeling gaat je hartslag omhoog en je lichaam raakt gespannen. Door diep en langzaam in en uit te ademen door je mond ontstaat er rust in je lijf.
  • Breng wat structuur in je dagen, dan gebeuren er minder onverwachte gebeurtenissen.
  • Een opgeruimd huis geeft een opgeruimd hoofd. Rommel kan zorgen voor overprikkeling. Een niet gedane afwas kan zorgen voor onrust in je to-do lijst. Doe het nu, niet later.
  • Als je van te voren weet dat een activiteit je gaat overprikkelen, bedenk dan of het je dat waard is. Niet gaan of korter is ook een optie.

EERSTE HULP BIJ OVERPRIKKELING = ZORG GOED VOOR JEZELF

Naar het overzicht

© 2022 Overspanne
Website door OVK webdesign