MET VERSTAND OMGAAN MET JE BREIN

MET VERSTAND OMGAAN MET JE BREIN

Er zat iets ondefinieerbaars in mijn mond terwijl ik een appel at. Maar omdat ik haast had, geen ruimte voelde om daar aandacht aan te besteden, net lekker bezig was en tussen de bedrijven door even snel de appel naar binnen wilde werken, heb ik het vluchtig gedecteerd in mijn mond, geen vieze smaak, ik word niet gestoken dus doorslikken maar.

Later smakelijk om mezelf gelachen, ik had de appel met sticker en al opgegeten. Niets om me zorgen over te maken.

Voordeel: ik heb mijn darmen weer goed aan het werk gezet, verandering van spijs, en heb zo gelachen dat ik weer de nodige endorfines heb aangemaakt. Hoe simpel kan het zijn. Een win-win.

Wat ik eigelijk wil zeggen is dat het belangrijk is om, ook al is het maar 5 minuten, even afstand te nemen van je werk of andere dagdagelijkse dingen. De focus leggen op hetgeen waar je mee bezig bent en even in de ontspanningsmodus.

GEEF DE HERSENEN EENS EEN KEER RUST

Dagelijks hebben we gemiddeld 50.000 gedachten. Er vanuit gaande dat we ongeveer 8 uur per dag slapen betekent dat omgerekend 50 gedachten per minuut. Dat is hard werken. Daar kun je stress van krijgen. Onder je hersenpan werkt het beter als je jezelf voldoende rust momenten gunt.

* Je concentratie wordt groter
* je vergeet minder
* je bent minder snel afgeleid
* en je bent minder gevoelig voor emoties.

Dus wat kan je doen?

* eet een appel met aandacht, scheelt weer rarigheid in je ontlasting
* ADEM IN EN ADEM UIT, besteed eens wat aandacht aan je ademhaling. Wat dieper in en uit, het is verrassend wat er gebeurd in je lichaam.
* ga eens andersom op je bureaustoel zitten en staar naar buiten. Dagdroomactiviteit in het brein maakt je creatief en is bovendien leuk.
* zet een plant op je kamer. Groene omgeving werkt goed voor het brein.
* haal een kop koffie voor een ander en misschien ook voor jezelf
* loop een rondje door het bedrijf of door je tuin, beweging zet je mind vaak op andere gedachten. Daarnaast is letterlijk afstand nemen van je werkplek erg goed.
* laat je smartphone in je tas, je bent immers aan het werk. Ongemerkt zijn je 5 minuten zo verstreken.

Het draait uiteindelijk om ontspanning.

Ontspanning is een staat van rust in je lichaam en geest. Ontspanning is nodig om de balans te bewaren na een periode van inspanning. Die balans begint in je brein want hiermee stuur je je lichaam aan.
Dus zorg er goed voor.

 

 

Naar het overzicht

© 2022 Overspanne
Website door OVK webdesign